Hjælp til sukkerafhængighed – Effektiv 5 trins guide

Sukkerafhængighed er blevet en folkesygdom, og nyere forskning påviser, at indtagelse af sukker er et rigtig dårligt udgangspunkt for et godt helbred.

Mange af os er sukkerafhængige, og det påvirker os meget, for kroppens forbrænding ændrer sig radikalt, når man spiser sukker – først stiger forbrændingen meget for så kort tid efter at dale voldsomt igen, og det udmatter os på sigt, fordi det korte energi-boost forårsager en enorm træthedsfornemmelse i kroppen.

Det er ret nemt at blive afhængig af sukker, da det findes i rigtig mange mad- og drikkevarer. Hvis du allerede er bevidst om, at du indtager for meget sukker og gerne vil ændre det, kan du selv gøre noget ved det ved, at følge de 5 trin i vores guide til afvænning fra sukkerafhænnighed.

TRIN 1: MOTIVATION OG AFKLARING

Forestil dig, hvilken effekt det vil have på dig og din krop, hvis du giver dig til at leve sundt nu og fremover. Forestil dig hvor godt du ville have det, og hvor godt du ville komme til se ud – ikke bare i den nærmeste fremtid, men også om 5, 10 eller 20 år, hvis du rent faktisk ændrer dine vaner og holder fast i en sund livsstil. Fokuser på alt det positive ved at slippe fri af din sukkerafhængighed og fastsæt så en dato for, hvornår startskuddet for denne mission skal lyde. Tidspunktet skal passe for dig, og du skal være opmærksom på, at den første uge kan være hård ved dig, fordi du måske oplever at være træt og utilpas, men allerede mod slutningen af første uge, vil kroppen så småt være ved at vænne sig til den nye, sunde livsstil.

TRIN 2: MADPLAN

Det vil være en god idé at forberede en madplan, så du har den at holde dig til. Hvis du mangler inspiration, kan du finde lækre opskrifter på nettet. Din forbrænding holdes godt i gang ved, at du spiser 5-6 måltider om dagen – naturligvis ikke 6 store måltider, men eksempelvis d 3 typiske hovedmåltider (morgen, middag, aften) og så 2-3 sunde snacks i løbet af dagen. Mange tror, at de nemt kan undvære morgenmad, men det er faktisk et af de vigtigste måltider. Morgenmaden skal helst være et godt, sundt og forholdsvis stort måltid, for så vil din forbrænding køre mere jævnt hele dagen – og det er netop ved store udsving i din forbrænding, at du pludselig oplever en sukkertrang.Husk at du bliver ikke slank eller sund ved at springe morgenmaden over – tværtimod. Morgenmad giver dig energi til dagen og er med til at holde sukkertrangen væk. Husk også at få rigeligt med proteiner, fibre og vand i løbet af dagen, for proteiner er musklernes byggesten, og sammen med kostfibre giver proteiner en rigtig god mæthedsfornemmelse samt en jævn forbrænding.

TRIN 3: UD MED DET GAMLE – IND MED DET NYE

Ryd dit køkken for usunde, sukkerholdige produkter og køb så nye, sunde og nærende varer. Når du først har lavet en madplan, burde det være let at handle ind ud fra den. Sørg for at få alt det usunde ud af huset, så der ingen fristelser er. Det er også en god idé at have 2 flasker vand stående i køleskabet, klar til at drikke – på den måde har du lettere ved at komme op på at drikke minimum 2 liter vand om dagen.

TRIN 4: OMGIVELSERNE

Forbered din familie og venner på, at du har taget denne beslutning – de har brug for at forstå dig, og du får brug for, at de forstår dig. Har du f.eks. en veninde, som du altid ser film, spiser slik og drikker sodavand sammen med, må du fortælle hende, at du har behov for at leve sundere. Men husk, kig aldrig skævt på andre, fordi de ikke har samme behov og altså ikke følger dig ind i en sundere tilværelse. Det kan nu alligevel være rart og motiverende med en at støtte sig til – og findes der ikke en støtteperson i din kreds, kan du altid finde støtte i et forum på Internettet.

TRIN 5: GO FOR IT!

Spring ud i det – Tag en kold tyrker, stop med at spise sukker og følg din madplan. Det er en rigtig god idé også at dyrke motion, for så vil du helt automatisk mærke en større lyst til at holde dig sund og dermed spise sundt. Du behøver langt fra at gå i gang med hardcore-træning, men al motion er bedre end ingenting og sørg gerne for at få dig rørt bare 10 % mere end normalt ved at løbe/gå en tur eller dyrke lidt yoga.

Hvis du undervejs har svært ved at holde dig fra sukker, så husk at motivere dig selv og tænk på målet. Målet helliger midlet – bid det i dig, når du har hovedpine eller lyst til at gå amok med slikspisning, for det varer faktisk ikke længe, før du er ovre den værste tid. Tro på dig selv og ros dig selv, hver gang du kommer igennem endnu en dag uden sukker. Husk de sunde snacks, når du har lyst til lidt lækkert og drik i øvrigt altid rigeligt med vand.

Fortsæt den sunde livsstil i 30 dage og gør så status. Falder du i undervejs, er det bare op på hesten igen – giv ikke op, før du har levet sundt i 30 sammenhængende dage. På dette tidspunkt har du det formentlig så godt med dig selv, at du har lyst til at fortsætte den sunde livsstil.

God fornøjelse 🙂